Street food cieszy się ogromną popularnością – zarówno wśród tych, którzy gustują w daniach z małych punktów gastronomicznych, jak i wśród tych, którzy myślą o otwarciu własnego lokalu z fast foodem. Czym się charakteryzuje street food i jak otworzyć food truck z jedzeniem typu fast food? Jako producent panierki do kurczaka i właściciel sieci restauracji franczyzowych mamy dla Ciebie kilka przydatnych wskazówek. Poznaj nasze ciekawe pomysły na street food i zacznij spełniać swoje marzenie o własnej gastronomii już dziś.
Street food – co to jest i dlaczego jest tak popularny
Choć historia polskiego street foodu nie jest zbyt długa, ta forma jedzenia dań sprzedawanych na ulicy zdążyła się już upowszechnić i wpisać w miejski krajobraz. Co sprawia, że street food jest tak popularny?
- Kuchnia uliczna jest świetnym sposobem na przekąszenie czegoś ciepłego w biegu – do pracy, szkoły, podczas zwiedzania, spaceru czy spotkania ze znajomymi. Pozwala zjeść szybko, smacznie…
- … i taniej. Street food jest zdecydowanie tańszą opcją niż jedzenie w restauracji. Szybka przekąska zaspokoi głód i nie nadszarpnie budżetu.
- Dzięki temu, że serwowane z foodtrucków jedzenie czerpie z wielu tradycji kulinarnych, street food daje także możliwość poznania nowych smaków, skosztowania potraw z różnych zakątków świata i poszerzania kulinarnych horyzontów.
- Street food to także forma spędzania wolnego czasu. Eventy zrzeszające sprzedawców jedzenia z foodtrucków przyciągają tłumy, zapewniając nie tylko pyszne jedzenie, ale także świetną atmosferę i różne dodatkowe atrakcje.
Własny street food – jakie są korzyści?
- Dowolne miejsce i czas
Niezaprzeczalną korzyścią prowadzenia własnego street foodu jest możliwość prowadzenia biznesu w dowolnym miejscu i czasie. Daje szansę zbadania rynku i dostosowywania się do jego potrzeb. Zapewnia swobodę i elastyczność – znacznie większą niż przy prowadzeniu tradycyjnego lokalu z gastronomią.
- Niższe koszty wejścia, duży potencjał zysku
Otwarcie biznesu gastronomicznego w formie street foodu to niższe koszty niż w przypadku tradycyjnego lokalu. Nie musisz inwestować w wyposażenie lokalu i zastawę – wystarczą solidne opakowania – zamykane opakowania do burgera, torebki na frytki czy pojemne kartonowe pojemniki. Prowadzenie street foodu wymaga odpowiedniego przygotowania i zaangażowania, ale daje elastyczność w prowadzeniu działalności oraz duży potencjał zysku.
- Elastyczność w tworzeniu menu
Wspominana wcześniej elastyczność przejawia się także w tworzeniu menu, dzięki czemu street food daje nam możliwość szybkiego dostosowywania się do potrzeb i preferencji klientów.
- Budowanie własnej marki
Własny street food to doskonały pomysł na biznes gastronomiczny. Dzięki możliwości przemieszczania się łatwiej dotrzeć do nowych grup klientów i rozwijać się budując swoją markę zgodnie z zaplanowaną strategią.
Pomysły na street food
Otwierając własny lokal gastronomiczny na ”kółkach” możesz postawić na klasykę street foodu i serwować popularne dania, takie jak na przykład zapiekanki, hot dogi, kebaby czy frytki belgijskie, lub wyspecjalizować się w przygotowywaniu dań mało znanych, czerpiących z kuchni świata. Ważne, by były łatwe i szybkie w przygotowaniu oraz wygodne w jedzeniu na ulicy. Poniżej przedstawiamy 9 pomysłów na street food.
1. Aromatyczne kurczaki w chrupiącej panierce
Kurczak w amerykańskim stylu cieszy się ogromną popularnością na całym świecie. Kubełek wypełniony gorącymi, złocistymi kawałkami kurczaka w panierce z łatwością można zabrać ze sobą na spacer po mieście czy spotkanie w plenerze z przyjaciółmi. Przekąskę przygotujesz w szybki i prosty sposób. Wystarczy filet z kurczaka, marynata i gotowa panierka do kurczaka. Chrupiące nuggetsy możesz serwować same lub jako dodatek do sałatki, tortilli czy burgera.
2. Domowe burgery
Burgery możesz przygotować na wiele sposobów. Daje Ci to możliwość łatwego wprowadzenia do menu nowego dania. Jeśli lubisz eksperymentować w kuchni, to burgerowania z pewnością pozwoli Ci realizować swoją kulinarną pasję.
3. Stoisko z goframi lub naleśnikami z sezonowymi owocami
Francuskie naleśniki czy apetycznie chrupiące gofry z bitą śmietaną i owocami to dania to kolejny świetny pomysł na street food. Gustują w nich zarówno dorośli, jak i dzieci. Sprawdzają się zarówno jako słodka przekąska, jak i danie na większy głód. Zwłaszcza, że naleśniki możesz serwować także w wersji wytrawnej.
4. Foodtruck ze słodkościami: churros z cynamonem lub świeże pączki
Po świeże, jeszcze ciepłe przekąski na słodko z dodatkami płynnej czekolady zawsze ustawia się kolejka. Słodkości kuszą nie tylko wyglądem, ale także aromatem. Łatwe w przygotowaniu, obłędne w smaku – na pewno bez trudu znajdą swoich miłośników.
5. Kremowe lody w wafelkach
Choć sprzedaż lodów w Polsce jest sezonowa, to warto rozważyć ten rodzaj biznesu. Dlaczego? Po pierwsze przygotowanie lodów z proszku jest bardzo proste i szybkie. Po drugie lody są produktem wysokomarżowym, dzięki czemu biznes – choć tylko sezonowy – jest niezwykle opłacalny. Po trzecie, możliwości łączenia smaków i różnych rodzajów posypek sprawia, że menu lodziarni może być bogate i dzięki temu atrakcyjne dla każdego.
6. Strefa z grillowaną sajgonką, pierożkami wonton i innymi przysmakami z Dalekiego Wschodu
Street foodowe dania kuchni azjatyckiej cieszą się dużym zainteresowaniem. Dają szansę poznania nowych smaków, zjedzenia czegoś, czego wcześniej nie miało się okazji skosztować. Niezależnie od tego, czy będziesz serwować pad thai, sajgonki czy azjatyckie pierożki z pewnością przyciągniesz wielu klientów – zarówno miłośników kuchni z Azji, jak i tych, którzy jej jeszcze nie zasmakowali.
7. Strefa zdrowego street foodu z opcjami bezglutenowymi i wegańskimi
Biznes ze street foodem to nie tylko szybkie, fast foodowe przekąski. Świetnym pomysłem może być także serwowanie zdrowych dań, przygotowywanych na bazie warzyw i naturalnych składników. Wege-burgery czy falafel z sezonowymi dodatkami to dania, które przygotujesz w prosty sposób i które z pewnością zyskają uznanie wśród osób stawiających na dietę jarską.
8. Dania kuchni meksykańskiej
Potrawy rodem z Meksyku są bardzo łatwe w przygotowaniu, pożywne i kolorowe. Quesadilla, tacos czy tortilla atrakcyjnie się prezentują i świetnie smakują. Doskonale sprawdzą się jako szybkie przekąski, które w łatwy sposób zapakujesz na wynos.
9. Food bike z kawą i herbatami oraz domowymi wypiekami
Kawiarnia w wersji street food? Dokładnie tak! To świetna propozycja dla tych, którzy nie mają czasu na wypicie kawy w domu i śniadanie jedzą w biegu, na ulicy. Co prawda prowadzenie food trucka z tego typu przekąskami wiąże się z wczesnymi godzinami otwarcia, ale jeśli marzysz o swojej kawiarni i chcesz ograniczyć koszty, ta opcja jest dla Ciebie!
Street food na różnych imprezach i festynach
Jedzenie z kiosków gastronomicznych i food trucków w miejscach publicznych wpisało się w niejeden miejski krajobraz. Jarmarki świąteczne, muzyczne festiwale, wakacyjne imprezy to doskonałe okazje do serwowania jedzenia w stylu street food. Coraz częściej organizowane są także wydarzenia, których główną atrakcją jest pojawienie się przyczep, z których serwowane jest jedzenie. To idealna przestrzeń do zdobywania nowych klientów, promocję i budowanie swojej marki. Dlatego prowadząc mobilną restauracje warto regularnie pojawiać się na takich imprezach i eventach.
Street food – biznes, który się opłaca
Jeśli otwarcie własnego lokalu z gastronomią to Twoje marzenie, najłatwiej zrealizujesz je stawiając na street food. Przepisy nie są skomplikowane, szybko się z nimi zapoznasz i uzyskasz wszystkie niezbędne pozwolenia. Koszty wejścia w otwarcia są stosunkowo niskie, a potencjał – ogromny. Niezależnie od tego, czy postawisz na ciepłe kanapki, dania z kurczakiem czy naleśniki rodem z Francji, będziesz mógł realizować swoje marzenie o własnym lokalu gastronomicznym ciesząc się wolnością, którą daje Ci prowadzenie mobilnej restauracji.