Opakowania na wynos, samochody, dostawcy, odpowiednie aplikacje, dodatkowe urządzenia, ulotki… Lista rzeczy, o których musisz pamiętać przed uruchomieniem zamówień na dowóz, wydaje się nie mieć końca? Rozumiemy to i dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie zestaw praktycznych wskazówek.
Dzięki nim szybko i skutecznie wdrożysz ten dodatkowy (i niezwykle opłacalny!) kanał sprzedaży w swoim lokalu gastronomicznym. Zamawianie jedzenia na dowóz to globalny trend, który warto wykorzystać. Jak zrealizować ten pomysł na biznes gastronomiczny i wdrożyć zamówienia na wynos? Skorzystaj z naszych podpowiedzi, wybierz opakowania gastronomiczne i serwuj jedzenie z dowozem.
Boom na opakowania na wynos. Gastronomia a pandemia
Pandemiczna rzeczywistość przyniosła ze sobą obostrzenia, które w dużej mierze wpłynęły na rozwój rynku dostaw. Jak z tą trudną sytuacją poradziły sobie restauracje? Oto opinia jednego ze znanych nam restauratorów:
„Jedzenie z dostawą do domu to opcja, która stała się dla nas szansą na utrzymanie biznesu. Dostawy dały możliwość kontynuowania działalności lokalu mimo panujących – niezbyt sprzyjających ku temu warunków. Dzięki nim nie straciliśmy ani klientów, ani miejsc pracy. Na start wystarczyły dobre opakowania na wynos i samochód. Czy zamówienia na dowóz trafią do oferty na stałe? Oczywiście! Nasi klienci często korzystają z tej opcji, więc widzimy tu duży potencjał”.
Odpowiednio zorganizowany kanał sprzedaży na wynos to aktualnie niezwykle ważny filar dobrze prosperującego lokalu gastronomicznego. Warto go uruchomić i móc serwować swoje dania nawet w czasach pandemii.
Opakowania na wynos
Opakowania na jedzenie na wynos to niezwykle istotna kwestia w kontekście wdrożenia zamówień na wynos i na dowóz. Bardzo ważne jest, by opakowania gastronomiczne – czy to opakowanie na burgera czy opakowania na frytki – zarówno spełniały wszelkie standardy funkcjonalności, jak i wpływały na estetykę dostarczanego jedzenia.
Oferta opakowań na rynku jest bogata, jednak doskonale wiemy, że nie wszystkie spełnią Twoje oczekiwania, nie wszystkie sprawdzą się w zamówieniach na dowóz. Jakie zatem powinny być idealne opakowania na jedzenie na wynos ?
Opakowania na wynos eko
Opakowania na wynos, aby spełniały swoją funkcję, powinny przede wszystkim być solidnie wykonane z dobrej jakości materiału. Powinny być odporne na uszkodzenia i zapewniające właściwą termoizolację zapakowanego dania.
Warto także zadbać o to, by produkty do pakowania: pojemniki, pudełka czy nawet kubki papierowe uwzględniały panujące trendy i kwestie ekologiczne.
Wybór ekologicznego opakowania papierowego, pochodzącego z recyklingu będzie dla Twoich klientów sygnałem, że ekologiczne, przyjazne dla środowiska rozwiązania są dla Ciebie ważne. Ekologiczne pojemniki cieszą się taką samą funkcjonalnością i wytrzymałością jak opakowania z tworzyw sztucznych, a nie stanowią tak dużego obciążenia dla planety. Warto o tym pamiętać.
Pakowanie do pudełek – standardy
Wybierając opakowania do jedzenia na wynos, dobrze postawić na opakowania do samodzielnego złożenia. Są wygodne w przechowywaniu, gdyż zajmują niewiele miejsca.
Aby składanie opakowań i pakowanie do nich zamówionego dania odbywało się maksymalnie sprawnie, warto opracować schemat, który ułatwi i przyspieszy proces przygotowywania zamówienia na wynos. Dzięki niemu łatwiej będzie utrzymać wysoki standard pakowania i estetykę serwowanych dań. Z pewnością niezbędne będzie przeszkolenie personelu.
Dostawa na czas
Czas jest niezwykle istotnym czynnikiem decydującym o zadowoleniu klienta z usług. Długie oczekiwanie i zimne potrawy skutecznie zniechęcają do zamawiania w danej restauracji. Dlatego, by zapewnić szybkie i bezproblemowe dostawy dobrze zainwestować w transport, dzięki któremu zamówienia trafią o czasie pod właściwy adres.
Szybkie dostawy? Zainwestuj w samochód
Warto zainwestować we własny samochód. Niezależnie od tego, czy go kupisz czy weźmiesz w leasing, z pewnością pozwoli Ci to uniezależnić się od współpracy z zewnętrznymi firmami kurierskimi.
Pamiętaj, by samochód był sprawny, zawsze zatankowany, z ważnym przeglądem technicznym i ubezpieczeniem. Warto także od razu ustalić osoby odpowiedzialne za sprzątanie samochodu, umówić się, gdzie będzie odstawiany po pracy i jak rozliczane będą opłaty za tankowanie.
Kierowca – wizytówka lokalu
Wdrożenie kanału sprzedaży na dowóz wiąże się także z rekrutowaniem dodatkowych pracowników, którzy będą pełnić rolę kierowców. Ilu? To zależy od ich dyspozycyjności i natężenia ruchu w lokalu w najbardziej newralgicznych porach dnia. Warto także dobrze przemyśleć kwestie rozliczania kierowców z ich pracy i ich zakres obowiązków.
Kierowca jest wizytówką lokalu. Pamiętaj, by dokładnie określić, jakiego wyglądu od niego oczekujesz. Wyposażenie kierowcy w polar lub koszulkę z logo restauracji to świetny sposób na promocję. Warto z niego skorzystać i reklamować swój lokal wykorzystując marketingowy potencjał uniformu.
Niezbędne wyposażenie kierowcy
W co powinien być wyposażony kierowca dostarczający zamówienie na dowóz? Zapytaliśmy osoby odpowiedzialne za dostawy w restauracjach, z którymi współpracujemy. Oto, co powiedzieli:
„Jadąc do klienta z zamówieniem zawsze mam ze sobą terminal do płatności kartą i drobne pieniądze. Najwygodniej mieć ze sobą torbę w stylu nerka, gdzie można schować dokumenty, pieniądze i telefon”
„Żeby ominąć korki i dojechać do klienta w jak najkrótszym czasie, korzystam z aplikacji Google Maps. Dlatego dla mnie bardzo ważne jest zabranie ze sobą do auta telefonu i ładowarki samochodowej„.
Z pewnością niezbędnym elementem podstawowego wyposażenia kierowcy jest torba termiczna. Najlepiej sprawdzi się torba wyposażona w grzałkę, którą podłączymy do zapalniczki lub powerbanku. Niezależnie od tego, czy serwujesz frytki czy makarony, taka wersja torby zapewni żywności odpowiednio długie utrzymanie ciepła.
Składanie zamówień
Wprowadzanie do oferty zamówień z dowozem wymaga także przygotowania technicznego. Zamówienia telefoniczne coraz częściej wypierane są przez zamówienia on-line, które zamawiający może złożyć poprzez stronę internetową.
Decydując się na daną aplikację do zamawiania on-line warto sprawdzić, czy jest kompatybilna ze stroną internetową Twojego lokalu. Pracę nad menu, z którego korzystać będą zamawiający, zacznij od ustalenia listy dań. Zadbaj, by pojawiły się tam tylko te dania, które mogą być serwowane na dowóz. Wybierz te, których jakość nie ucierpi w transporcie.
Warto także zadbać o to, by zamawiający mogli zobaczyć zdjęcie zamawianej na wynos potrawy. W gastronomii strona wizualna jest niezwykle ważna, zadbaj więc o atrakcyjne fotografie, które rozbudzą apetyt zamawiających.
Podział pracy w restauracji
Aby uniknąć problemów organizacyjnych w restauracji warto zadbać o płynną produkcję w lokalu, zwłaszcza w momencie dużego natężenia ruchu. Jak to zrobić? Podpowiada koordynator sieci restauracji współpracujących z marką Holly Powder:
„Częstym błędem organizacyjnym w restauracjach jest skupianie się na transakcjach w tylko jednym segmencie – tylko na zamówieniach na miejscu lub tylko na dostawie. Rozwiązaniem tego problemu jest właściwy podział ról pracowników w kuchni. Podział ten zakłada, że w sytuacji, gdy ruch zaczyna się intensyfikować na obu kanałach sprzedaży, pracownicy dzielą się i każde zajmuje wcześniej wyznaczone miejsce: jedna osoba przejmuje realizację zamówień na miejscu i na wynos, druga – dostawę”.
Informowanie o nowościach – skuteczna reklama
Wprowadzenie zamówień na dowóz to świetna okazja, by przypomnieć się swoim klientom, odświeżyć wizerunek i poszerzyć grono odbiorców. Dobrze jest przygotować szeroko zakrojoną akcję promocyjną, która da szansę zapoznania się z prowadzonymi przez Twój lokal działaniami. Jakimi kanałami promować nowości w ofercie?
- informacja o promocjach na stronie internetowej i w social media
- kolportaż ulotek
- spoty reklamowe w lokalnej radiostacji
- plakaty w lokalu
Opakowania jednorazowe z dopiskiem
Torby papierowe i opakowania jednorazowe są świetną przestrzenią do działań marketingowych. Warto wykorzystać drzemiący w nich potencjał. Pudełka można opieczętować lub okleić nalepką z nazwą i logo lokalu.
Świetnym sposobem na budowanie relacji z klientami na odległość jest także ręczne wypisanie sympatycznych haseł w środku pudełka.
Komunikaty typu: „Do zobaczenia wkrótce„, „Już za Tobą tęsknimy” lub „Specjalnie dla Ciebie” sprawią, że Twoi klienci poczują się wyjątkowi i ciepło pomyślą o Twojej restauracji. Pozytywne wrażenie, które dzięki takim działaniom zrobisz, z pewnością zaprocentuje.
Specjalna oferta dla gości
Wprowadzenie do oferty opcji dowozu to doskonały moment na poszerzenie grona odbiorców restauracji. Poza wyżej wymienionymi akcjami reklamowymi warto także przygotować specjalną promocję dla gości lokalu.
„Karta stałego klienta jest dobrym sposobem na budowanie relacji z klientem – przekonuje cytowany wcześniej koordynator sieci restauracji – Buduje przywiązanie do marki oraz zapewnia także wzrost średniego paragonu! Dobrze zainwestować w dwie pieczątki – dla restauracji i dla kierowcy, by zamawiający na dowóz także mogli korzystać z Karty”.
Przy okazji wprowadzenia Karty stałego klienta można także opracować specjalne oferty rabatowe: lunchową, sąsiedzką lub szkolną.
Dostawa do domu – trend w gastronomii
Zamawianie potraw z dowozem do domu nie jest jedynie sezonową modą. To trend, który zostanie w gastronomii na dłużej. Dlatego warto jak najszybciej wzbogacić ofertę lokalu gastronomicznego o ten dodatkowy kanał sprzedaży. To ważny krok na drodze do sukcesu Twojej restauracji. Pomożemy Ci go zrobić!
Jako eksperci służymy wsparciem merytorycznym i pomocą na każdym etapie prowadzenia lokalu gastronomicznego. Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie internetowej w zakładce Marketing i szkolenia. Sprawdź naszą ofertę oraz produkty znajdujące się w naszym asortymencie i… uruchom zamówienia na dowóz z dobrym rezultatem!