Pomysł na biznes gastronomiczny: mała gastronomia. Czy się opłaca? Sprawdź!

Czy restauracja to dobry biznes? Ile kosztuje otwarcie małej gastronomii? Jak prowadzić lokal gastronomiczny, by przynosił zyski i cieszył się pozytywnymi opiniami? Sprawdź, jak w łatwy i szybki sposób rozkręcić biznes gastronomiczny.

koszty otwarcia małej gastronomii

Czym jest mała gastronomia?

Terminem małej gastronomii określa się niewielkie punkty gastronomiczne serwujące dania gotowe lub przygotowane z półproduktów oraz napoje i przekąski. Menu w małej gastronomii to zwykle jeden rodzaj gotowego produktu oferowanego w kilku wariantach. Świetnym przykładem małej gastronomii jest lokal serwujący dania z kurczakiem. W ofercie lokalu znajdziesz zarówno stripsy z kurczaka, jak burgery, tortille i sałatki bazujące na kawałkach kurczaka w złocistej panierce. Mała gastronomia stawia na serwowanie dań na wynos, choć często zarówno w lokalu, jak i przed nim, znajdują się miejsca dla klientów, którzy chcą zjeść na miejscu. Otwarcie małej gastronomii może być spełnieniem wielkiego marzenia o własnej restauracji. Od czego zacząć jego realizację?

Mała gastronomia – to się opłaca?

Co zrobić, by otwarcie lokalu gastronomicznego  przyniosło satysfkacjonujący efekt przy niedużym nakładzie środków? Istnieje na to sposób! Prowadzenie małej gastronomii daje możliwość zaoszczędzenia na serwisie kelnerskim i zmywającym. Generuje mniejsze koszty stałe, a gdy postawisz na food trucka oszczędzasz także na czynszu! Otwarcie małej gastronomii ogranicza koszty i pozwala czerpać satysfakcję ze spełnionego marzenia. Mała gastronomia to duży potencjał – musisz tylko wiedzieć, jak go wykorzystać.

 

pomysł na biznes gastronomiczny - jak zrobić biznesplan

 

Pomysł na biznes gastronomiczny

Od czego zależy sukces Twojego lokalu? Z pewnością składa się na niego wiele czynników: profil działalności, jakość i smak serwowanych dań oraz lokalizacja. Ta często pełni rolę drugorzędną, a jest niezwykle istotna w kontekście lokalu z gastronomią. Ile jest fantastycznych restauracji w miejscach, o których nikt z nas nawet by nie pomyślał!  Potrzebujesz zatem czegoś, co Cię wyróżni i jednocześnie będzie odpowiedzią na potrzeby potencjalnych klientów. Zanim podejmiesz decyzję, jaki rodzaj lokalu chcesz otworzyć, dokładnie zbadaj rynkowe trendy, przeanalizuj konkurencję i przygotuj biznes plan.

9 pomysłów na małą gastronomię

Oto lista ciekawych pomysłów na biznes gastronomiczny w małej gastronomii:

1. Naleśnikarnia

Naleśniki to danie, które cieszy się dużą popularnością we wszystkich grupach wiekowych. Sięgają po nie dorośli i dzieci, miłośnicy przekąsek na słodko, jak i ci, którzy lubią zjeść coś sycącego. Naleśniki możesz przyrządzić na wiele sposobów – w wersji wytrawnej i na słodko! Dzięki temu w łatwy sposób wzbogacisz swoją ofertę i poszerzysz grono klientów. Dodatkowym atutem naleśników jest ich bezproblemowe pakowanie i serwowanie na wynos.

2. Lodziarnia

Lody to produkt wysokomarżowy. Zwłaszcza jeśli postawisz na serwowanie lodów przygotowywanych na bazie proszku. Koszt produkcji jednego loda z automatu to jedynie 50 groszy, cena dla klienta – minimum 5 zł. W ciągu pierwszego miesiąca działalności zwróci Ci się koszt maszyny do lodów.

3. Pizzeria

Boom na pizzę trwa nieustannie. To najchętniej zamawiane danie na wynos. Jeśli w pobliżu Twojego lokalu nie ma żadnej pizzerii, warto rozważyć otwarcie tego typu gastronomii. Z pewnością nie będziesz narzekać na brak klientów. Pizza świetnie sprawdza się w transporcie, dlatego bez problemu zaoferujesz ją w opcji z dowozem.

4. Foodtruck

Mobilny punkt gastronomiczny daje Ci szansę łatwego zbadania rynku i dotarcia do nowych klientów. Istnieje wiele dań, które możesz przygotować w warunkach, jakie zapewnia Ci foodtruck. Począwszy od słodkich przekąsek, przez dania typu street food po kuchnię azjatycką. Sukces zależy od jakości oferowanych produktów. Ta pozwoli Ci wyprzedzić każdą konkurencję.

5. Kawiarnia

Nawet malutka kawiarnia może odnieść wielki sukces. Wiele zależy od Twojego pomysłu. Panuje coraz większa modna na łączenie picia kawy z realizacją pasji. Warto ten trend wykorzystać.  A oto nasze ciekawe pomysły na kawiarnię: kocia kawiarnia, kawiarnia rodzinna, kawiarnia z przestrzenią warsztatową, wyposażoną np. w maszyny do szycia.

6. Burgerownia

Podejmując decyzję, co do otwarcia małej gastronomii, warto pamiętać o trendach panujących w branży. Wzrost zamówień jedzenia na wynos to przesłanka za tym, by otworzyć lokal serwujący dania, który można zaoferować na wynos lub z dowozem. Burgery świetnie się w tej opcji sprawdzają. Możesz przygotować je w wielu rodzajach, dzięki czemu oferta Twojego lokalu może nieustannie się rozwijać i trafiać w gusta kolejnych klientów.

7. Mała restauracja w stylu amerykańskim

Kuchnia amerykańska cieszy się dużą popularnością. Restauracja serwująca kurczaka w amerykańskim stylu to z pewnością ciekawy pomysł na biznes gastronomiczny. Łatwe przygotowanie kurczaka w panierce i możliwość serwowania go na różne sposoby sprawia, że bez wielkiego nakładu pracy przygotujesz różnorodną ofertę gastronomiczną.

8. Budka z zapiekankami

Serwowanie dań z budki gastronomicznej to także świetny pomysł na biznes gastronomiczny. Dużym atutem są niskie koszty inwestycyjne. Koszt wynajmu małego punktu z okienkiem sprzedażowym, przez które wydawać będziesz zamówienia, jest znacznie niższy od wynajmu lokalu z przestrzenią do konsumpcji jedzenia na miejscu. Zapiekanki to jedno z najchętniej wybieranych dań typu street food.

9. Bistro

Bistro, w którym można zjeść pożywne śniadanie, umówić się ze znajomymi na lunch i zrelaksować się po ciężkim dniu przy lampce wina – to bardzo ciekawy pomysł na biznes gastronomiczny. Lokal nie musi być duży, warto jednak, by znajdował się w dobrej lokalizacji – przy często uczęszczanej ulicy, w okolicy biur lub uczelni.

Masz pomysł na restaurację? Zacznij od biznesplanu

Już wiesz, że chcesz otworzyć małą gastronomię. Od czego zacząć? Wynajem czy kupno lokalu odłóż na potem, na rejestrację działalności gospodarczej też przyjdzie czas – najpierw przygotuj biznesplan. Rzetelny biznesplan powinien zawierać cele, które zamierzasz osiągnąć oraz sposoby na ich osiągnięcie. Umieść w nim także kosztorys, w którym ujmiesz wstępne koszty związane z otwarciem, wydatki bieżące, zakładane przychody oraz prognozy finansowe.

 

plan lokalu - mała gastronomia

 

Jak otworzyć lokal gastronomiczny? I ile to kosztuje?

Otwarcie lokalu gastronomicznego – nawet niedużego – wiąże się z inwestycją. Otwarcie małej gastronomii stawia przed Tobą wiele fascynujących wyzwań. O czym powinieneś pamiętać, przygotowując wyliczenie kosztów otwarcia własnego biznesu z małą gastronomią? Oto lista czekających Cię najważniejszych działań:

  • wynajmem lub zakup lokalu gastronomicznego,
  • aranżacja i przystosowanie lokalu,
  • zakup sprzętu, produktów oraz wyposażenia lokalu i kuchni,
  • zakup/wynajem pojazdu,
  • zatrudnienie personelu,
  • rejestracja firmy i pozyskanie pozwoleń na prowadzenie działalności gastronomicznej,
  • działania marketingowe.

 

niezbędny sprzęt do otwarcia małej gastronomii

 

Ile kosztuje otwarcie małej gastronomii? Wszystko zależy od tego, jak duży jest lokal, jakiego remontu wymaga, w jaki sprzęt zamierzasz zainwestować. Obliczając koszty inwestycyjne warto zawsze założyć budżet większy od przewidywanego. Jeśli  zakładasz, że potrzebujesz około 50 tysięcy złotych na otwarcie lokalu, dodaj do tej kwoty około połowę wyliczonej przez siebie sumy – taki rodzaj poduszki finansowej zabezpieczy Twoją inwestycję przed niespodziewanymi kosztami. I pozwoli spać spokojniej.

Jak prowadzić lokal gastronomiczny, by generował zyski?

Jakkolwiek nie zabrzmi to banalnie, aby otworzyć restaurację, która będzie dochodowym interesem, musisz mieć pasję do gotowania i odrobinę smykałki do zarządzania. Aby prowadzić biznes gastronomiczny będą potrzebne Ci nie tylko umiejętności opracowywania i przygotowywania dań, ale także kompetencje biznesowe: zdolności interpersonalne, organizacyjne i kierownicze. Jeśli Twoja mała gastronomia będzie Twoją wielką pasją, z pewnością łatwiej będzie Ci pokierować interesami tak, by lokal prężnie się rozwijał i przynosił zarówno zysk, jak i satysfakcję.

Jedzenie na wynos: biznes, który się opłaca

Oczywiście, sama pasja nie wystarczy. Aby Twój biznes gastronomiczny rósł w siłę, musisz nieustannie rozwijać go i wzbogacać o pożądane na rynku usługi. Jednym z takich rozwiązań jest usługa serwowania dań na wynos i z dowozem. Lokale gastronomiczne, które nie mogły zaoferować takiej opcji w czasie pandemii i związanego z nią lockdownu, zostały daleko w tyle. Rynek delivery rozwinął się tak bardzo, że standardem stało się wdrażanie tego kanału sprzedaży już przy otwarciu lokalu.

 

przygotowania do otwarcia lokalu z kurczakiem

 

Lokal z kurczakiem – trafiony biznes gastronomiczny

Przykładów małej gastronomii z pewnością możesz znaleźć na pęczki: od burgerowni przez naleśnikarnie po bary serwujące klasykę fast foodu. Za pewne część z nich obecna jest także w Twojej okolicy. Jak zatem wyróżnić się i jednocześnie serwować coś popularnego? My polecamy kurczaka w panierce.

Lokal z kurczakiem może być typowym barem fast food, w którym zamawia się głównie na wynos, jak i restauracją z przytulnym wnętrzem, gdzie zamówione dania konsumuje się na miejscu. Wszystko zależy od Twojego pomysłu i budżetu. Niezależnie od tego jaką opcję wybierzesz, możesz być pewny, że lokal serwujący pysznego kurczaka w złotej, chrupiącej panierce szybko zyska grono fanów, które nieustannie będzie się powiększać.

 

otwarcie lokalu z kurczakiem - plan kuchni w małej gastronomii

 

Jak rozkręcić biznes gastronomiczny

Już wiesz, jak rozkręcić biznes gastronomiczny. Decydując się otwarcie małej gastronomii z pewnością potrzebny Ci jest początkowy kapitał do zainwestowania, ale liczy się także dobry pomysł na biznes, zaangażowanie i skrupulatnie wykonana analiza konkurencji. Na sukces lokalu składa się wiele czynników. Znając te składowe z pewnością łatwiej będzie Ci zrealizować to wielkie marzenie o małej gastronomii.

 

 

 

Poznaj nasze marki: